از هات‌داگ تا مارگارین: این‌ها را در سبد غذایی جا ندهید | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    از هات داگ تا مارگارین: اینا رو در سبد غذایی جا ندین

    هممون روزانه هزینه ای رو واسه خرید اجناس غذایی صرف می کنیم و بعضی وقتا بدون آگاهیِ درست پولمون رو صرف خرید اجناس فراوری شده می کنیم که از ارزش غذایی بالایی بهره مند نبوده و حتی به سلامتی هم آسیب میزنن.

     

    هات داگ و گوشتای فرآوری شده دیگه

    بزرگ ترین ویژگی شکلای جور واجور گوشت های فراوری شده، از سوسیس و کالباس گرفته تا هات داگ و چیزای دیگه ای به جز اینا اندازه فراوون نمک، چربیا، طعم دهنده های مصنوعی و مواد نگه دارنده داخل اوناس. علاوه بر اینکه این گوشتای فراوری شده ارزش غذایی بسیار پایینی دارن، سرطان زا هم هستن. اگه عاشق ساندویچ هستین بهتره از گوشتای تازه که پر از پروتئین هستن استفاده کنین.

     

    کروکت مرغ آماده

    تقریباً در تموم فست فودهای زنجیره ای کروکت مرغ ارائه می شه که یکی از غذاهای مورد علاقه بچه هاست. به خاطر همین بعد از دیدن این غذا به سختی می تونی سالاد یا سبزیجات دیگه رو به خورد بچتون بدین. به احتمال زیاد کروکتای بسته بندی شده و آماده در یخچال سوپرمارکت محله تون هم پیدا می شه که می تونین با گرم کردن اونا به یه غذای سریع دست پیدا کنین؛ اما پیشنهاد ما اینه که از مصرف مثل این مواد غذایی آماده و صنعتی دوری کنین. به خاطر اینکه بسیار شور، چرب و شامل مواد نگه دارنده زیادی هستن. البته اگه بعضی وقتا در رستوران کروکت سفارش بدین اشکالی نداره اما اینکه هر روز از این مواد غذایی بخورین مطمئن باشین به سلامتی تون آسیب میزنین. پیشنهاد می کنیم خودتون دست به کار شید و در منزل این غذای ساده فرانسوی رو جفت و جور کنین. با یه جستجوی ساده در اینترنت روش درست کردن شکلای جور واجور کروکت از کروکت مرغ گرفته تا کروکت ماهی رو یاد می گیرین.

     

    غلات صبحونه ی شیرین

    غلات صبحونه که به همراه شیر صرف می شن شاید به ظاهر غذای مغذی و خوبی به نظر بیان؛ اما واقعیت اینه که غلات صبحونه آماده پر از قند هستن که در صورت مصرف کشکی و هردم بیل امکان دچار شدن به دیابت رو جفت و جور می کنن. هم اینکه باید بدونین که این غلات فیبر کمی دارن. بهتره غلاتی انتخاب کنین که شامل دست کم ۵ گرم فیبر بوده و کمترین اندازه قند رو داشته باشه. هم اینکه می تونین مقداری میوه تازه به پیاله غلاتتان اضافه کنین تا اندازه فیبر دریافتی تون بالا بره.

     

    غذاهای سرخ کردنی آماده

    سرخ کردنیا پر از کالری الکی ان. اگه عادت دارین که به طور مرتب غذاهای سرخ کردنی بخورین باید بدونین که احتمال اضافه وزن و دچار شدن به دیابت رو در خود بالا می برید. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که غذاهای سرخ کردنی ارزش غذایی پایینی دارن. البته منظورمون این نیس که مصرف اونو به کلی قطع کنین. بلکه بهتره در منزل این غذاها رو در فر و با روغن کمی جفت و جور کنین.

    چیپس و رفقا

    اگه به دنبال کاهش وزن هستین و با این وجود اهل خوردن چیپس و پفک هم هستین باید بدونین که تموم تلاشتون رو به باد میدید. اگه قادر هستین که از یه بسته چند عدد چیپس به دهن بذارین مشکل چندانی پیش نمیاد؛ اما اگه عادت داشته باشین که مشت مشت از این اجناس غذایی رو به دهن ببرین باید بیشتر حواستون باشه. چون چیسا پر از نمک، چربی، کالری و مواد نگه دارنده ان و از طرف دیگه بدون مواد مغذی و فیبرهای غذایی هستن.

    بهتره بدونین که بادام، گردو یا تخمه اونم به اندازه مناسب جزو میان وعده ها و جانشینای خوب واسه مثل این هله هوله ها هستن.

     

    نوشیدنیای گازدار

    پیشنهاد می کنیم نوشابه ها رو از سبد غذایی تون خط بزنین به خاطر اینکه پر از کالری و قند هستن و هیچ ماده مغذی وارد بدن نمی کنن. یادتون نره که این نوشیدنیا هم اینکه شامل شربت ذرت و پر از فروکتوز هستن. یافته های تحقیقات نشون میدن که نوشیدنیای گازدار باعث افزایش قند خون شده و به سلولای کبد آسیب میزنن. این نوشیدنیا از عوامل اصلی چاقی و مریضیای باکتریایی هستن که با این وجود خطر دچار شدن به سرطان رو هم زیاد می کنن چون بدن رو اسیدی می کنن.

     

    بیسکویت، کراکر، کیکا و مافینا

    این مواد غذایی که اتفاقاً پرطرفدار هم هستن شامل اندازه زیادی قند، نمک و هم اینکه اسیدهای چرب ترانس هستن. اسیدهای چرب ترانس باعث می شن که موندگاری این اجناس بیشتر شده و ظاهر اونا هم بهتر باشن. اگه به این مواد غذایی علاقه زیادی دارین روش درست کردن شون رو بیاموزید و در منزل جفت و جور کنین.

    سرخ کردنیا پر از کالری الکی ان. اگه عادت دارین که به طور مرتب غذاهای سرخ کردنی بخورین باید بدونین که احتمال اضافه وزن و دچار شدن به دیابت رو در خود بالا می برید

    همبرگرهای خوشمزه فست فود محله تون

    به طور کامل با شما موافق هستیم که همبرگر بسیار خوشمزه س؛ اما باید بدونین که مصرف همبرگر زیاد با دچار شدن به دیابت رابطه زیادی داره. یافته های یه تحقیق آمریکایی نشون میده خانومایی که در هفته دو تا سه بار همبرگر می خورن بیشتر در برابر دچار شدن به سرطان قرار دارن.

     

    مارگارین

    مارگارین یکی از جانشینای کره حساب می شه. بزرگ ترین عیبش چرب بودن اون هستش که باعث دچار شدن به چاقی می شه. مارگارین هم اینکه شامل رادیکالای آزادیه که به سلولای بدن آسیب می زنه. باید بدونین که این اجناس غذایی از مواد نگه دارنده هم بی نصیب نیستن. یافته های بیشتر تحقیقای انجام شده از رابطه بین مصرف زیاد مارگارین و مریضیای قلبی عروقی خبر میدن.

    پاپ کورنای جفت و جور شده در ماکروویو یا بسته بندی شده

    تماشای فیلم یا فوتبال با خوردن پاپ کورن قدمتی طولانی داره. درسته که ذرت بوداده خواص زیادی داره و واسه سلامتی خوبه اما بهتره دور و بر اجناس بسته بندی شده رو خط بکشین. پاپ کورنایی که در ماکروویو جفت و جور می شن شامل یه ماده شیمیایی به نام «دی استیل» هستن که به کارکرد ریه ها آسیب میزنن. اگه خودتون یا فرزندانتان به پاپ کورن علاقه دارین بهتره خودتون و در منزل با کنترل روغن و نمک مبادرت به جفت و جور پاپ کورن سالم بکنین.

    فاطمه مهدی پور


    منبع : tebyan.net

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *