از میگو بگو | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    از میگو بگو

    میگو جزء پر مصرف ترین و محبوب ترین غذاهای دریایی در سراسر دنیاس و پرورش شکلای جور واجور گونه های اون با افزایش مصرف افزایش زیادی داشته. کلا شکلای جور واجور گونه های میگو به دو دسته میگوی آب سرد و میگوی آب گرم تقسیم بندی می شن. میگوهای آب سرد معمولاً صورتی رنگ و کوچیک هستن و شیرین تر از میگوهای آب گرم که اندازه بزرگ تری دارن هستن. هنگام خرید میگو باید دقت کرد که میگوها سفت باشن. از خرید میگوایی که بوی آمونیاک میدن و دانه های مشکی رنگ روی اونا مشاهده می شه باید دوری کرد.

    کلسترول زیاد:

    بر خلاف فوایدی که در مورد میگو ذکر شد، باید توجه کرد که اندازه کلسترول در میگو بالا هستش. هرچند بدن آدم میتونه با افزایش مصرف کلسترول از راه رژیم غذایی اندازه تولید کلسترول در بدن رو کم کنه تا مقدار کلسترول خون زیاد نشه، اما پیشنهاد می شه کسائی که گرفتار به کلسترول خون بالا هستن در مصرف میگو زیاده روی ننمایند.

    پر از سلنیوم:

    میگو منبع خوبی از عنصر سلنیومه. سلنیوم در سلامت آدم نقش خاص ای رو اجرا می کنه. این عنصر واسه سوخت و ساز بدن لازمه و از مهم ترین نقشای اون میشه به تاثیر اون در متابولیسم هورمونای تیروئید، خواص آنتی اکسیدانی و پیشرفت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد. کمبود سلنیوم دلیل بروز بیماریای طولانی مثل سرطان و بیماریای قلبی – عروقی می شه. کمبود این عنصر دلیل کاهش لنفوسیت های T و کارکرد اونا می شه و پس سیستم ایمنی بدن عکس العمل مناسبی رو از خود نشون نمی ده. هم اینکه تحقیقات زیادی نشون میدن که کمبود سلنیوم دلیل افزایش بروز بیماریای قلبی – عروقی می شه. سلنیوم دلیل کاهش اکسیداسیون LDL و تشکیل پلاک در عروق خونی می شه.

    منبع خوب اسیدای چرب امگا-۳:

    میگو منبع خوبی از اسیدای چرب امگا-۳ه. این نوع اسیدای چرب بیشتر در غذاهای دریایی و در روغن استخراج شده بعضی گیاهان وجود دارن. اسیدای چرب امگا- ۳ اندازه فیبرینوژن رو در خون کاهش داده و ویسکوزیته خون رو کاهش میدن و پس خطر تشکیل لخته در خون کم میشه. هم اینکه دلیل کاهش کلسترول توتال و LDL می شن و امکان داره تا حدی اندازه HDL خون رو زیاد کنن. علاوه بر اون اسیدای چرب امگا -۳ با تولید شکلای جور واجور خاصی از پروستاگلاندینا از تشکیل تومورای سرطانی و هم از بروز واکنشای التهابی که خود می تونن منتهی به ایجاد بسیاری بیماریا مثل آرتریت روماتوئید، لوپوس اریتماتوز و کولیت اولسراتیو شن، جلوگیری می کنن.

    منبع خوب فلوئور:

    میگو شامل مقدار زیادی فلوئوره. فلوئور عنصریه که به مقدار فراوون در آب و خاک هست. این عنصر نقش مهمی در سلامت استخون ها و دندانا داره. فلوئور در ساختار مینای دندون هست و دلیل استواری استخوانا، دندانا و پیشگیری از فساد دندانا می شه. این عنصر خاصیت ضد باکتریایی داره و دلیل کنترل آنزیمایی می شه که موجب فساد دندانا می شن. علاوه بر اون وجود مقدار کافی فلوئور در بدن دلیل استواری استخوانا شده و مانع از بروز استئوپروز می شه. میگو می تونه یکی از منابع تامین کننده فلوئور واسه بدن باشه.

    ماهنامه دنیای تغذیه

    زیبـاشـو دات کام

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *