از ویژگی های کفش مناسب چه می دانید؟ | بیماری

    No Comments سلامتی

    ۲) هنگام انتخاب کفش در نظر داشته باشین انگشتان پاهای تون دچار تغییر حالت نشن و یا کنارهای پاهای تون تحت فشار به وجود اومده به وسیله کفش قرار نگیرند.

    ۳) تلاش کنین کفشی رو که انتخاب می کنین تنها جنبه زیبایی نداشته باشه، بلکه از هر دید مانع آسیب دیدن پای شما در برابر گرما، سرما و ناهمواریای زمین باشه.

    ۴) به موقعیت و شرایط خودتون هنگام خرید کفش دقت کنین.

    ۵) در نظر گرفتن مریضیایی مثل دیابت ممکنه انتخاب تون رو محدود کنه، ولی در آخر با باخبر شدن از مریضی و شرایط حاکم بر شما، یه انتخاب درست دارین.

    ۶) در دوران بارداری کفشایی بپوشید که فشار زیادی بر پا و ناحیه پشت شما وارد نکنه، مثل کفشای راحت و تختی که جنس و بافت نرمی دارن. معمولا در این دوران، بین نیم تا یه نمره، تغییر اندازه دارین که با در نظر گرفتن این تغییر، باید کفشی مناسب انتخاب کنین.

    ۷) اگه از کمردردهای تکراری رنج می برید، حتما با دقت بیشتری کفش هاتون رو انتخاب کنین و تلاش کنین کفشای طبی به پا کنین، چون این کمردردها بعضی وقتا از عواقب پوشیدن کفشای ناجور و غیر استاندارد هستن.

    ۸) اگه اضافه وزن دارین، پوشیدن کفشای تخت و راحت به شما پیشنهاد می شه. راه رفتن با کفشای پاشنه بلند واسه کسائی که اضافه وزن دارن باعث نبود تعادل می شه.

    ۹) قبل از خرید کفش حتما چند بار اونو امتحان کنین و مطمئن شید به پاتون فشار نمی آورد.

    ۱۰) بهترین زمان واسه خرید کفش، پایان روزه. در طول روز پاهای شما دما، فشار و استرس زیادی رو تحمل می کنن و واسه انتخابی آگاهانه و شناسایی اندازه دقیق و مناسب، وقت مناسب تریه.

    ۱۱) هنگام خرید کفش بهتره جورابی مناسب به پا داشته باشین که بسیار نازک یا بسیار کلفت نباشه.

    ۱۲) خانومایی که قدی متوسط یا کوتاه همراه با اندامی متوسط و چاق دارن، بهتره از کفشای پاشنه داری استفاده کنن که پاشنه هاش کلفت و بلنده.

    به کار گیری این کفشا، باعث قشنگ تر شدن حرکات و ایجاد تعادل بیشتر هنگام راه رفتن می شه. ولی به کار گیری کفشای پاشنه دار سوزنی واسه این خانوما مناسب نیس.

    ۱۳) بهترین کفشا واسه پیاده روی، کفشایی هستن که خوب پاها رو در بر گیرند و هنگام پیاده روی به عنوان محافظی واسه پا عمل کنن. هم اینکه انعطاف پذیر باشن و پا در اون خسته نشه. کفشای پیاده روی باید بسیار سبک باشن طوری که اصلا احساس نکنین کفشی به پا دارین.

    ۱۴) اگه به صورت حرفه ای و همیشگی پیاده روی می کنین بهتره کفشای ساق دار رو انتخاب کنین که در پیاده رویای دراز مدت به ساق پاتون آسیبی نرسه.

    ۱۵) اگه با کفش پاشنه دار مشکل دارین بهترین راه حل اینه که، اونو به پا کنین و چندین بار در مقابل آینهای بزرگ قدم بزنین. یادتون باشه اول بر روی فرش اونا رو امتحان کنین و از زوایای جور واجور، حرکات و قدم زدن خودتون رو در آینه ببینین. با انجام این کار، با تسلط و خیال راحت بیشتری می تونین این کفشا رو بپوشید.

    چیجوری کفش راحت و مناسبی بخریم؟

    تا حالا واسه شما اتفاق افتاده که در مغازه از کفشی خوشتون بیاد و اونو بخرین، ولی بعد از اومدن به منزل، از خرید خودتون پشیمون شید؟ دلیل پشیمونی شمام این باشه که بعد از پوشیدن کفشا، پاهای تون ورم کنن، تاول بزنن و درد زیادی داشته باشن.

    پس واسه این که دچار این مشکل نشید، پیشنهادای چون رو هنگام خرید کفش در نظر داشته باشین:

    ۱- قبل از رفتن به مغازه، تصمیم بگیرین که چه کفشی می خواین بخرین.

    ۲- جورابی که می خواین با اون کفش بپوشید، قبل از رفتن به خرید به پا کنین.

    ۳- هم اینکه می تونین جورابای کلفت یا نازک تری رو هم وردارین تا اگه از کفش دیگری خوشتون اومد با اون بپوشید، مثلا کفش زنونه پاشنه بلند رو معمولا با جورابای ظریف و کفش اسپرت زنونه رو با جورابای نخی می پوشند.

    ۴- ناخنای پای خود رو کوتاه کنین یا ناخنای پای تون رو در اندازه ای نگه دارین که می خواین همیشه باشن.

    ۵- حال می تونین واسه خرید یه کفش مناسب به بازار برید و بگردین.

    ۶- کفش دلخواه تون رو انتخاب کنین و به مغازه دار بگید، سه شماره جور واجور از کفش انتخابی رو براتون بیاره؛ یکی شماره پای خودتون، یکی بالاتر و یکی پایین تر.

    ۷- جوراب مناسب رو بپوشید.

    ۸- هر سه شماره کفش رو امتحان کنین؛ به این شکل که هر جفت کفش رو که پوشیدید، در داخل مغازه به طور عادی راه برید. بعد کمی بدوید، همونطور که وقتی عجله دارین به اتوبوس برسین.

    ۹- دست کم مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه کفشا رو در پاهای تون نگه دارین و راه برید.

    ۱۰- کفشا رو درآرین. یکی از کفشا رو وردارین و با دو دست، اونو خم کنین تا ببینین به قدر کافی قابل انعطافه یا خیر.

    ۱۱- کفی داخل کفش رو با انگشتان دست فشار بدین تا ببینین واسه کف پای شما مناسبه. هم اینکه به قوس مناسب اون واسه کف پای تون دقت کنین.

    ۱۲- موقع خرید دقت کنین که کفشای راحتی باشن و فشاری بر انگشت شست پای شما وارد نکنن.

    ۱۳- فقط به رنگ و مدل کفش نگاه نکنین و فقط دنبال مُد نباشین، بلکه دقت کنین کفشی که می خرید به طور کامل راحت و مناسب پای شما باشه، چون سلامت پاهای شما به کفش شمام بستگی داره و سلامت پاها بر سلامت کل بدن موثره.

    نیره ولدخانی – سایت تبیان

    منابع :

    – ehow.com

    – پارسی طب

    واسه شرکت در بحثای انجمن بهداشت و سلامت سایت، اینجا رو کلیک کنین.

     

    *

    منبع : tebyan.net

    جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *