از ویژگی های مختلف سبزیجات پاییزی چه میزان اطلاع دارید! | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    سبزیجات فصل پاییز هر فصلی که سرمی گیرد مواد غذایی خاص خود رو به طبیعت هدیه میده و نیازای بدن هم تا حدودی تغییر می کنه. در ادامه با ۵ قهرمون پاییزه از دنیای سبزیجات بیشتر آشنا میشین.  تره فرنگیسخاوتمندهم خونواده سیر و پیازه. خوشمزه و پرخاصیت. درسته که شاید این روزا در خونه زوجای جوون […]

    سبزیجات فصل پاییز

    هر فصلی که سرمی گیرد مواد غذایی خاص خود رو به طبیعت هدیه میده و نیازای بدن هم تا حدودی تغییر می کنه. در ادامه با ۵ قهرمون پاییزه از دنیای سبزیجات بیشتر آشنا میشین.

     تره فرنگی
    سخاوتمندهم خونواده سیر و پیازه. خوشمزه و پرخاصیت. درسته که شاید این روزا در خونه زوجای جوون کمتر پیدا شه اما این سبزی پرخاصیت ارزش اونو داره که پای ثابت هر آشپزخانه و منوی غذایی باشه.

    تره فرنگی پر از ترکیبات گوگردیه که ضدسرطان هستن. این ماده غذایی هم اینکه شامل خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی قویه. معمولا تره فرنگی به صورت خام مصرف می شه اما پخته شده اونم از ارزش غذایی بالایی برخورداره.

    کلم
    یه دنیا خاصیتکلما خونواده بزرگی دارن. کلم برگ، گل کلم، بروکلی، بروکسل، کلم سنگ و چیزای دیگه ای به جز اینا. این سبزیجات پرخاصیت، کم کالری بوده و شامل اندازه زیادی ویتامین C هستن. علاوه بر این کلما شامل ترکیبات ضدسرطانی قوی به نام «ایندولا» هم هستن. پس تا می تونین کلم بخورین.

    کلم خام شامل خواص زیادیه پس سر سفره همیشه سالاد کلم داشته باشه. البته اضافه کردن این ماده غذایی پرخاصیت به سوپ و آش هم فوق العاده س. ترشیجات شامل کلم هم شما رو از خواص این سبزیجات به درد بخور بهره مند می کنن. کلما باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شن و شما رو از گزند خیلی از بیماریا دور می کنن.

    سیب زمینی
    بی ادعا و پرخاصیت

    سیب زمینی یکی از اون سبزیجات به صرفه و مغذیه که باید به طور مرتب مصرف شه. درسته در بعضی از رژیمایی که اندازه مصرف کربوهیدراتا رو کاهش میدن سیب زمینی جایگاهی نداره اما بهتره بدونین که تازگیا محققان به این نتیجه رسیدن که اتفاقا سیب زمینی خیلی خوبه و مصرف درست اون باعث چاقی نمی شه.

    سیب زمینی پر از ویتامین B۶ و C، پتاسیم، منیزیم و فولاته. یه عدد سیب زمینی متوسط پخته شده در فر کمتر از یه پیمانه ۲۵۰ میلی لیتری برنج سفید پخته شده کالری داره. البته همین اندازه سیب زمینی شامل فیبر و هم اینکه پتاسیم بیشتری از یه عدد موز متوسط داره.

    البته هستن کسائی که سیب زمینی رو خام می خورن اما پیشنهاد می کنیم که اونو پخته و به صورت سرد به سالادهایتان اضافه کنین. مصرف پوره اونم به درد بخور و سالمه. پیشنهاد می کنیم از سرخ کردن سیب زمینی در روغن زیاد دوری کنین. به کار گیری اون در سوپ سبزیجات هم فوق العاده س.

    کدوحلوایی
    اصلا تنبل نیستدر سرتاسر جهان حدود ۵۰ گونه جور واجور از کدوحلوایی هست. اندازه بالای بتاکاروتن(پیش ساز ویتامین A) موجود در کدوحلوایی به ارزش غذایی اون اضافه کرده. این ویتامین خواص آنتی اکسیدانی بالایی داره که واسه بهبود دید شبونه خوبه، سیستم ایمنی بدن رو تقویت کرده و پوست رو خوش آب و رنگ می کنه. هر چی رنگ پوست کدو نارنجی تر باشه اندازه ویتامین A اونم بیشتره. علاوه بر این کدوحلوایی پر از پتاسیمه که به تنظیم فشار خون بالا کمک زیادی می کنه.

    کدوحلوایی پخته شده رو میشه پوره و در کنار غذاها سرو کرد. میشه از اون واسه جفت و جور شکلای جور واجور خورشتا هم استفاده کرد. از این سبزی نارنجی واسه جفت و جور شکلای جور واجور دسرها هم استفاده می شه. باید بدونین که بچه ها عاشق طعم شیرین این سبزی پرخاصیت هستن.

    چغندر
    سرخ جامه ای پرخاصیتچغندر از آفریقای شمالی اومده. شکلای جور واجور و گونه های مختلفی از چغندر با رنگای متفاوت از قرمز گرفته تا صورتی، زرد و سفید هست. قند رو از چغندر قند می گیرن. اندازه کربوهیدراتای موجود در این ماده غذایی به اندازه کدوحلواییه. چغندر شامل کلسیم، پتاسیم، منیزیم و هم اینکه آنتوسیانینا، رنگدانهای قرمز رنگ، است که خواص آنتی اکسیدانی قوی داره.

    می تونین چغندر رو رنده کرده و به سالادهایتان اضافه کنین. هم اینکه می تونین اونو پخته و در این شبای بلند در کنار خونواده بخورین. البته می شه کمی سرکه هم بهش اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین گفتن. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که برگای چغندر هم خوشمزه و با خاصیت هستن که می تونین با کمی روغن زیتون میل کرده و از خواص اون بهره مند شید.
    باید یه هماهنگی خوب بین نیازای بدن و میوه و سبزیجات فصلی برقرار کرد. چون خلقت هر کدوم از این نعمتا در فصل خاصی حکمت خود رو داره و اون حکمت ارتقای سلامت ما بنده هاست.

    دکتر سلام

    اخبار در رابطه :

    روشی واسه تازه نگه داشتن سبزی خوردن واسه یه هفته

    با خوردن این سبزی کلیه ها رو تصفیه کنین

    فواید سبزی های سبزی خوردن

    خواص شکلای جور واجور سبزی خوردن

    خواص سبزی خوردن

    .

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *