از ویتامین B12 چه می دانید؟ | تغذیه سالم

    No Comments سلامتی

    از ویتامین B12 چه میدونید؟

    از ویتامین B12 چه میدونید؟

    از ویتامین B12 چه میدونید؟

    بیماریها, تندرستی و تغذیه

    ارسال دیدگاه
    ۱,۲۲۱ بازدید

    از ویتامین B12 چه میدونید؟

    سلامت نیوز: خستگی، شایع ترین علامت پایین بودن سطح ویتامین B12 در بدنه. اما خستگی به خودی خود تقریباً می تونه نشانۀ هر نوع مریضی باشه یا این که شاید فقط شما به اندازۀ کافی نخوابیدید. دیگه علائم کمبود B12 عبارتند از: از دست دادن وزن، یبوست یا اسهال، تهوع و استفراغ، نفخ و گاز شکم، بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست و پا، از دست دادن تعادل، درد و زبون قرمز رنگ.

    کمبود ویتامین B12 وقتی اتفاق میفته که : شما مواد مغذی مناسب رو از رژیم غذایی خود دریافت نمی کنین یا بدن شما نمی تونه مواد مغذی لازم رو جذب کنه، وقتی که شما به دیگر مشکلات دستگاه گوارش مبتلایید ، از اونجا که اجناس حیوونی شامل B12 هستن ، گیاهخواران در خطر جدی کمبود این ویتامین قرار دارن، کرون و مریضی سلیاک ، عملای جراحی واسه کاهش وزن ، و الکلیسم طولانی . اینا همه می تونن در توانایی فرد واسه جذب کافی مواد مغذی لازم بدن مشکل بسازن. سالمندان در مورد جذب مواد غذایی و سوء تغذیه ، مشکلات بیشتری دارن.

    ویتامین B12 یه مادۀ مغذی حیاتی واسه بدن شماس که در ساخت گلبولهای قرمز خون مشارکت داره. اگه شما دچار کمبود طولانی این ویتامین باشین ، بدن شما نمی تونه به اندازۀ نیازش سلولای قرمز خون تولید کنه. در نتیجه شما بهکم خونی گرفتار میشین.

    کمبود ویتامین B12 واسه خیلی از مردم یه مشکل خفیفه. اما در بعضی موارد، این کمبود می تونه عواقب جدی داشته باشه. مانند: بدتر کردن مشکلات روانی ، ایجاد پریشونی و گیجی و افکار مغشوش، نابودی حافظه و عقل ، که در بعضی موارد برگشت ناپذیره. اندازه پایین ویتامین B12 هم اینکه می تونه باعث آسیبای عصبی ،کم خونیو ضعیف کردن استخوانا شه.

    اجناس حیوونی ،مانند: گوشت، مرغ ، غذاهای دریایی، و فرآورده های لبنی، مانند :شیر، تخم مرغ، ماست و پنیر از بهترین منابع ویتامین B12 هستن. عسل، سبزیجات، و میوه ها منابع ویتامین B12 نیستن، واسه همینه که آدمایی که رژیم غذایی گیاهی رو دنبال می کنن به اندازه کافی این ویتامین رو دریافت نمی کنن. اگه شما گیاهخوار هستین به فکر خوردن کورن فلکسای صبحانۀ غنی شده با ویتامین B12 باشین. هم اینکه می تونین از مکملای B12 که مخصوص مادران باردار و گیاهخواران دوآتشه س، استفاده کنین. بعضی وقتا کمبود ویتامین B12 به رژیم غذایی شما مربوط نمی شه بلکه این بدن شماس که نمی تونه B12 رو جذب کنه، در این صورت شما به کمک دکتر خود واسه بالا بردن سطح این ویتامین و رسوندن جذب اون به سقفی ایمن نیاز دارین.

    توصیف علائم این کمبود به دکتر شما سرنخایی میده ،اما واسه تایید این مشکل شما به آزمایش خون نیاز دارین. این کمبود در بعضی افراد خیلی راحت و با تغییر در رژیم غذایی اونا جبران می شه ، در حالی که بقیه به کمک دکتر نیاز دارن. بعضی وقتا ناتوانی بدن در جذب این ویتامین به خاطر مصرف دیگه داروها از جمله آنتی بیوتیکا و داروهای مریضی دیابت است.

    به توصیۀ موسسۀ پزشکی، بزرگسالان بالای ۱۴ سال در روز به کمترین حد ممکن ۲٫۴ میکروگرم B12 نیاز دارن .زنان حامله یا شیرده باید کمی بیشتر از این مقدار مصرف کنن. اگه جا دادن مقدار کافی از ویتامین B12 در رژیم غذایی واسه شما مشکله، شاید دکتر شما یه مکمل خوراکی روزانه یا استفادۀ هفتگی از اسپری بینی براتون تجویز کنه. کمبود جدی این ویتامین ممکنه با تزریق گاه به گاه اون جبران شه.

    .

    منبع :

    پاسخی بگذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *